Treinstel 419

Treinstel 419 was het eerste treinstel van de Stichting Mat'64. Het stel is in 1967 door Werkspoor in Utrecht gebouwd en behoorde tot de V2-serie 416 t/m 430.

Vele mensen kennen de 419 in het groen. Maar het stel heeft de meeste tijd in NS geel met blauwe banen rondgereden. Toen in januari 2004 bekend werd dat per februari de eerste serie's buiten dienst gingen, kwamen de eerste plannen om een Plan V uit de serie V1 tot V3 groen te schilderen. Dit moest dus een Plan V zijn uit de nummerreeks 401 tot 430. De keuze voor de 419 kwam doordat deze na een ATB storing te Arnhem en na herinstructie te Amersfoort Bokkeduinen uit het materieelpark van NS-Reizigers was gehaald.


Amsterdam Watergraafsmeer, 12 februari 2004. Plan V 419 wachtend op de zaken die komen.
Foto: Jeroen Mulders.


Zo kwam de 419 op zijn nieuwe standplaats Amsterdam terecht. Standplaats Amsterdam wilde het treinstel wel gebruiken als wegleertreinstel, wegleren wil zeggen dat machinisten na hun opleiding bekend worden gemaakt met de te berijden baanvakken. Tot die tijd werd er meestal een e-loc gebruikt voor het wegleren, een zeer snelle maar onhandige oplossing omdat er maar twee zitplaatsen zijn en het uitzicht beperkt is. Men wilde dus ander materieel voor het wegleren. Om een bijvoorbeeld het museumstel 766 te huren was te duur. Toen standplaats Amsterdam verder ging zoeken kwamen ze op mat'64 uit (of ook wel Plan T en Plan V).


Amsterdam Watergraafsmeer, 12 februari 2004. Plan V 419 met op de achtergrond mat'54 nummer 766.
Foto: Jeroen Mulders.


Medio januari 2004 besloot NSR 25 treinstellen Plan V buiten dienst te stellen, waaronder alle overgebleven treinstellen Plan V1 en V2. Treinstel 419 ging al vroegtijdig buiten dienst en toen dat besluit werd genomen kwam het stel net uit de onderhoud en zo verliep de revisietermijn pas eind maart 2005! Standplaats Amsterdam speelde handig in op deze ontwikkelingen en kreeg toestemming om het stel voor wegleerritten te gebruiken. Op 16 februari 2004 ging het stel naar Blerick om in de loods van de Stibans te worden overgeschilderd. Ook werden daar een aantal kleine constructiewijzigingen aangebracht voor het wegleren.


Blerick, 16 februari 2004. Plan V 419 in de loods van de Stibans.
Foto's: Jeroen Mulders.


In de loods van de Stibans kreeg de 419 extra stoelen in de cabines en werden de dichte zijhoekruitjes vervangen door glazen exemplaren uit de treinstellen Plan U. Door de mensen van de NVBS kreeg het stel zijn outfit terug van 1966-1972! Dezelfde avond op 16 februari werd begonnen aan het schuurwerk en er werd gepoogd zoveel mogelijk logo's weg te halen, hetgeen niet helemaal gelukt is wegens tijdgebrek. Een paar dagen later, op 22 februari, was al veel schilderwerk gedaan en begon het er op te lijken. De trein was over de gehele lengte groen. Alleen de crème banen ontbraken nog.


Blerick, 16 en 22 februari 2004. Van gele naar groene Amsterdammer.
Foto's: Jeroen Mulders.


Later die dag werd ook een begin gemaakt met de crème baan aan de zijkant van de trein, inmiddels was ook het zijruitje al geplaatst in de cabine.




Blerick 21 februari 2004. De crème baan aan de zijkant en het glazen zijruitje van de DE-3.
Foto: Jeroen Mulders.


Op donderdag 26 februari 2004 was het eindelijk zover en de verse groene Plan V 419 werd uit de loods van de Stibans gereden. Als trekktracht diende Sik nummer 345 die ook werd gebruikt om de gele Plan V 419 in de loods te rijden. Onder het oog van enkele medewerkers kwam de 419 voorzichting naar buiten in een geheel witte omgeving.


Blerick, 26 februari 2004. Plan V 419 wordt uit de loods gesleept door sik 345.
Foto: Jeroen Mulders.


Uiteraard werd er ook een mogelijkheid geboden om een foto te maken van de 419 zonder Sik 345 en koppelwagen.


Blerick, 26 februari 2004. Plan V 419 zonder sik 345 en koppelwagen.
Foto: Jeroen Mulders.


Na een fotosessie en een warme drank voor het rijdend personeel ging de 419 weer onder de draad. Toen de 419 onder de draad ging sneeuwde het volop en konden er vele mooie plaatjes worden geschoten.


Blerick, 26 februari 2004. Plan V 419 onder de draad nabij de loodsen van de Stibans.
Foto: Jeroen Mulders.