Treinstel 904

Treinstel 904 is de opvolger van ons vorige treinstel 419. Treinstel 904 komt uit de serie V10 en is gebouwd door Talbot in Aachen en afgeleverd aan NS op 28 oktober 1973. Op 31 oktober 1973 werd treinstel 904 in dienst gesteld. Als gevolg van een botsing in 1988 is de oorspronkelijke BPk-bak onherstelbaar beschadigd geraakt. Deze werd vervangen voor de BPk-bak van treinstel 938.

Na een selectie- en inventarisatieperiode werd op 3 april 2011 treinstel 904 aangewezen als opvolger van treinstel 419. Op 9 april 2011 werd treinstel 904 door NS-Reizigers buiten dienst gesteld en gestald te Maastricht. De papieren voor de overdracht worden begin augustus getekend door NS-Reizigers en het bestuur van de Stichting Mat'64.

Na een verblijf van zo'n 4,5 maanden te Maastricht vertrekt op 20 augustus 2011 treinstel 904 samen met de treinstellen 841, 905, 887 en 850 op eigen kracht naar Amsterdam. Aldaar worden de 841, 905, 887 en 850 achtergelaten op de Dijksgracht. Vervolgens vertrekt treinstel 904 solo naar Enschede, de laatste rit als NS-treinstel, dat tevens dienst doet als afleveringsproefrit. Op 1 september 2011 wordt de overdracht definitief en vanaf die datum in de Stichting Mat'64 eigenaar van treinstel 904.




Algemene gegevens van ons treinstel:

Treinstelnummer:
Uit de serie:
Bouwjaar:
Fabrikant:
Baknummer ABk:
Baknummer BPk:
U.I.C.-nummer ABk:
U.I.C.-nummer BPk:
Lengte over de koppelingen:
Gewicht:
Maximum snelheid:
Asindeling:
Rijdraadspanning:
Continuvermogen bij 1350 V rijdraadspanning:
Draagvermogen post-afdeling:
Aantal WC's:
Zitplaatsen eerste klas:
Zitplaatsen tweede klas:
Zitplaatsen klapstoelen:
Zitplaatsen totaal:
904
V10
1973
Waggonfabrik Talbot Gmbh
357.064
356.098
90 84 0357 904-2
90 84 0356 904-3
52,14 meter
88 ton
140 km/h
2'B0'+B0'2'
1800 V DC
510 kW
2,5 ton
1 (oorspronkelijk 2)
24
104
20
148